17. Duben 2024

Dvě výročí, dvě ikony českého letectví

Dvě výročí, dvě ikony českého letectví
L-29 Delfín a L 410. To jsou dvě legendy českého letectví, které v dubnu oslavily půlkulatá výročí od prvních vzletů. Křídla Delfína se ze země zvedla 5. dubna 1959. První zkušební let se čtyřistadesítkou proběhl téměř o deset let později 16. dubna 1969.

S oběma letouny je úzce spjatá devadesátiletá historie naší průmyslové skupiny OMNIPOL. Vyváželi jsme je totiž v posledních dekádách do celého světa.

 

Velmi úspěšný byl ve své době cvičný letoun L-29 Delfín. U jeho zrodu stanuli konstruktéři Zděnek Rublič a Karel Tomáš, kteří reagovali na požadavek doby a sice vytvořit proudový letoun, na němž by mohli cvičit mladí vojenští piloti. První zkušební let provedl Rudolf Duchoň 5. dubna 1959.

 

Klíčovým se pro budoucí mezinárodní úspěch L-29 stal už rok 1961, kdy stroj zvítězil v soutěži o nejlepší letoun států Varšavské smlouvy. Porazil v ní sovětský Jak-30 i polský TS-11 Iskra.

 

Díky tomu se Delfín stal výhradním letounem, na kterém probíhal výcvik pilotů ve třinácti státech Varšavské smlouvy. Létalo se na něm nejen u nás, ale i v Polsku či Maďarsku.

 

Celkem pak bylo v AERO Vodochody a Let Kunovice (dnes Aircraft Industries), kde konstrukce probíhala, vyrobeno 3665 těchto legendárních strojů. 

 

I po aktivní službě L-29 se v mnoha zemích světa „vyřazené“ letouny staly velmi populárními mezi soukromými majiteli. Také v České republice stále létají a je možné s nimi absolvovat zážitkový let. Více si o stroji můžete dočíst například na stránkách historického muzea v Kunovicích zde.

 

Nejúspěšnější civilní letoun 

Vývoj nejúspěšnějšího civilního letounu L 410 začal v polovině šedesátých let pod taktovkou šéfkonstruktéra Ladislava Smrčka. Slavnostní první let, jenž trval 45 minut, se uskutečnil 16. dubna 1969. Následující dny a týdny pokračovaly letové zkoušky.

 

Už první model čtyřistadesítky měl nadčasový design i velmi prostornou pilotní kabinu. Letoun měl také hned od začátku schopnost vzletů a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou.

 

Poptávkou, která přišla v průběhu let, ale bylo, aby letoun dokázal přistávat nejen na nezpevněných, ale i na co nejkratších drahách. Milníkem byl rok 1984, kdy vznikl prototyp L 410 UVP-E, jenž tyto požadavky splňoval. Jeho vylepšená verze L 410 UVP-E20 se vyrábí v naší dceřince Aircraft Industries dodnes a je ve světě stále velmi populární. L 410 - ikonu českého leteckého průmyslu – dnes znají ve více než 60 státech světa.

 

Budoucnost letounu leží nyní v rukách naší skupiny OMNIPOL, která od roku 2022 výrobce čtyřistadesítek – Aircraft Industries – vlastní. Společnost se nadále soustřeďuje na vývoj, a tedy i na vylepšení letových vlastností stroje. Nacházíme také nové zákazníky po celém světě, naposledy odletěly například dva stroje do afrického Senegalu. 

 

Více si o historii letounu můžete přečíst zde.

Další tiskové zprávy

01 / 03
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.