Padesátá léta byla obdobím velkého rozvoje československého leteckého průmyslu, kdy se zrodilo několik významných typů letadel: například letouny L-60 Brigadýr, L-40 Meta Sokol, aerotaxi L-200 Morava, větroň L-13 Blaník, ale i vrtulník HC-2.
Export letecké techniky tehdy zajišťoval podnik OMNIPOL, který měl od roku 1953 na starosti veškerý vývoz a dovoz letadel, ale i sportovních zbraní. Společnost se proto účastnila mnoha mezinárodních výstav a veletrhů, kde prezentovala vyspělost československého průmyslu.
Legendární cesta po vzoru Zikmunda a Hanzelky
Letouny OMNIPOL předváděl nejen ve Francii nebo Itálii, ale také v jižní Africe a v Latinské Americe. Šestiměsíční cesta po Jižní Americe, která trvala od ledna do června 1959, se stala jednou z nejvýznamnějších akcí v historii společnosti. Tato marketingová výprava svým dosahem v mnohém připomínala legendární cestu Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, kteří o deset let dříve propagovali československé vozy Tatra v Africe a Americe.
Přípravy na tuto velkolepou akci byly rozsáhlé, zahrnovaly zajištění víz, vypracování analýzy tamního trhu a detailní plánování trasy. Ta nakonec zavedla piloty, mechaniky a zástupce OMNIPOLu do Argentiny, Chile, Brazílie a Uruguaye.
Významnou osobností týmu byl tehdejší zaměstnanec a později generální ředitel OMNIPOLu Luděk Skočdopole, který celou výpravu fotograficky dokumentoval a své vzpomínky uchoval v pamětním albu. „Bylo mi tehdy 29 let, byli jsme mladí a odvážní,“ vzpomíná dnes s úsměvem ve svých 94 letech.
K prezentaci byly vybrány letouny L-60 Brigadýr, L-40 Meta Sokol a Z-226 Trener, za jejichž řízení usedli zkušení piloti Josef Krejza (Z-226), Miroslav Křemen (L-60) a Miloš Kočíř (L-40). Součástí delegace byl i již zmíněný šéf výpravy Luděk Skočdopole, dále pak mechanici Antonín Svatoš a Jaroslav Spálený a technický vedoucí Miroslav Kuba.
A jak se záhy ukázalo, československé stroje sklízely úspěchy ve všech zemích, kde se objevily. Jen na předvádění v Brazílii se přišlo podívat až 50 tisíc lidí. „Bylo to velmi zajímavé i poučné, když uvážíme, že tehdy nebylo vůbec snadné dostat se do Jižní Ameriky,“ říká Luděk Skočdopole.
Jako první Čechoslováci přeletěli Kordillery
Tato akce se do historie zapsala nejen svým rozsahem, ale i tím, že piloti tří letounů jako první z Československa přelétli vysoké pohoří Kordillery, oddělující Argentinu a Chile.
Cesta však nebyla bez problémů – skupina se musela vypořádat s demonstracemi, záplavami i dalšími komplikacemi. Bohužel ji postihla i tragická havárie Josefa Krejzy, který zahynul při akrobatickém vystoupení v São Paulu. Podrobnosti o této události, včetně protokolu o nehodě, vám přineseme v jednom z dalších dílů tohoto seriálu.
Informace o této cestě jsme čerpali z dnešního vyprávění vedoucího výpravy Luďka Skočdopole – z jeho pamětní kroniky, dochovaných fotografií, novinových článků a dalších dokumentů –i z pamětí již zesnulého pilota Miroslava Křemena, které vydal v knižní publikaci s názvem Cesty života leteckého.
Připojte se k nám na cestě plné dobrodružství, úspěchů i nečekaných zvratů. Zažijte s námi příběh, který zanechal nesmazatelnou stopu v dějinách československého letectví.